BIDDEN VOOR VREDE DAG 3, Vredesweek 2024

Vredesduiven verspreiden het Licht van Christus in de Oud Katholieke Kerk in Arnhem.

1. Introductie en Bijbeltekst

‘’Wat kan ik de HEER aanbieden, waarmee hulde brengen aan de verheven God? Moet ik hem tegemoet treden met brandoffers, zou Hij eenjarige stieren aanvaarden? Kan ik Hem gunstig stemmen met duizenden rammen, met olie, stromend in tienduizend beken? Moet ik mijn eerstgeborene geven voor wat ik heb misdaan, de vrucht van mijn schoot voor mijn zondig leven?’ Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.’ Micha 6:6-8.

2. Overdenking

‘’Er is jou, mens, gezegd wat goed is…’’ Als je deze woorden leest, verwacht je misschien een lijst met voorwaarden waar wij als mensen aan kunnen voldoen, zodat de wereld een beetje bewoonbaarder wordt. In de verzen hiervoor worden al enkele suggesties gedaan, de één nog groter dan de ander: misschien moeten we God duizenden rammen aanbieden, tienduizend oliestromen of zal Hij pas tevreden zijn als ik mijn eigen leven aanbied? We denken vaak dat iets alleen goed is, als we groot denken. De weg naar vrede is lang en lijkt soms onbegaanbaar. Wat kunnen wij simpele mensen toch doen? Wat hebben wij te bieden?

‘’Je weet wat de HEER van je wil, niets anders dan recht doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.’’ Theologe Katharina Opalka verstaat deze drie taken als volgt:

Recht doen betekent volgens Opalka dat je weet zonder welke fundamentele rechten samenleven onmogelijk wordt en dat je niet je ogen sluit wanneer er onrecht geschiedt.

God vraagt ook dat we trouw betrachten of – vanuit het Hebreeuws vertaald – dat we ‘’chesed’’ liefhebben. Chesed wordt vaak vertaald als een soort aardigheid of goedheid, maar veel meer dan zoetsappig of onschadelijk is chesed krachtig, solidair en krijgt deze goedheid een scherp randje als het geconfronteerd wordt met onrecht. Als christenen hebben wij volgens Opalka de taak om in de kerk en in de wereld plekken van ‘chesed’ te creëren; plekken waar onrecht als zodanig wordt benoemd en waar heling kan plaatsvinden. Wij denken dan misschien al weer snel op grote schaal, maar laten we de chesed liefhebben, waar we deze ook tegenkomen in ons leven.

Wanneer de mate van onrecht in de wereld ons duizelt, of we weten niet meer waar we moeten beginnen, ga dan nederig de weg van je God, zegt de Bijbeltekst. In het Engels wordt vertaald: ‘’to walk humbly with your God’’. Vrede en recht, het is een weg die we gaan. Als we moe zijn van het strijden is deze tekst een aanmoediging om te wandelen met God, om op adem te komen en nieuwe kracht te ontvangen.

3. Gebed voor de vrede

Goede God, leer mij nederig uw weg te gaan. Help mij naar uw recht te leven en de goedheid lief te hebben, waar ik haar ook mag aantreffen. Als ik het niet meer weet, loop dan met mij op en geef mij nieuwe kracht.

AMEN

4. Reflectie

Soms word ik angstig als ik nadenk over de toekomst. Ik kan me schuldig voelen als deze angst me niet drijft tot actie op grote schaal: de straat op, demonstreren, mijn stem laten horen. Deze tekst voorkomt dat ik doordraaf. De drie opdrachten uit de tekst zijn niet gemakkelijk, maar ze herinneren mij eraan dat het niet míjn weg is, maar de weg van God die wij gaan. Het helpt mij om te willen handelen uit liefde, niet uit angst.

Thelma Schoon

Diaken en jongerenpastor in de Oud-Katholieke Kerk en Jonge Theoloog des Vaderlands

De bijdrage van morgen wordt geschreven door Sybrand van Dijk, Predikant voor de Protestantse gemeente Roden-Roderwolde