BIDDEN VOOR VREDE DAG 2, VREDESWEEK 2024

JUST PEACE

1. Introductie en Bijbeltekst

Vrede is onmogelijk zonder gerechtigheid. Dat wist de profeet Jesaja ook al zo’n 2500 jaar geleden:

Dan zal de gerechtigheid vrede stichten, ze brengt rust en vertrouwen voor altijd. Mijn volk zal wonen in een oase van vrede, een veilige woonplaats, een oord van ongestoorde rust.” Jes. 32:17

Als we echt vrede willen, dan kunnen we nooit zonder gerechtigheid. In het Engels wordt dit mooi compact uitgedrukt als ‘just peace’. Dit woordpaar dook steeds op rondom de internationale conferenties die Oekraïne organiseerde, om te bespreken onder welke condities vrede in Oekraïne denkbaar zou zijn. Duurzame vrede tussen twee landen kan niet zonder dat aan de betrokken volkeren in voldoende mate recht wordt gedaan. Anders blijf je zaaien voor de volgende oorlog. Dat zien we nu ook al decennialang in het Midden-Oosten. Zonder een rechtvaardige oplossing voor de Palestijnen is vrede niet mogelijk.

Het gebrek aan rechtvaardigheid speelde ook een rol bij de recente onlusten in het Verenigd Koninkrijk. Tot voor kort woonde en werkte ik als priester in één van die steden, Sunderland in Noordoost Engeland. Dit is de armste regio van het land, die jarenlang behoorlijk verwaarloosd is door de overheid. De verschillen tussen rijk en arm, tussen rijke en arme regio’s zijn in dat land, en in feite in de hele wereld, de afgelopen jaren alleen maar verder gegroeid. In dit soort situaties liggen onvrede en geweld altijd op de loer. Jammer genoeg zijn veel mensen en vaak ook de armen zelf zich niet bewust van de echte oorzaken van armoede en ongerechtigheid. Migranten worden als zondebokken aangewezen voor alle problemen die mensen in hun dagelijkse leven ervaren. Veel opiniemakers en politici stoken dat vuur van vreemdelinghaat alleen maar verder op. Een goedkope en zeer gevaarlijke afleidingsmanoeuvre van wat er echt speelt, die de vrede juist verder in gevaar brengt.

2. Overdenking

De Bijbel wijst op de grote verantwoordelijkheid van koningen (in onze tijd leiders en politici) om zich in te zetten voor zowel gerechtigheid als vrede. Maar de overheid kan ook niet alles. Juist in zulke explosieve situaties zijn we, ook in ons land, aangewezen op alle mensen van goede wil die zich inzetten voor rechtvaardige vrede. Christenen lopen van oudsher en van nature voorop in die beweging. Geïnspireerd door het woord dat hen gegeven is in teksten zoals die van Jesaja. Geïnspireerd bovenal door de Geest die ons een nieuw hart geeft. Het woordje ‘dan’ waarmee dit Bijbelcitaat begint, verwijst naar het moment waarop ‘van boven een geest over ons wordt uitgegoten’ (Jes. 32:15). Wij geloven dat dit inderdaad gebeurd is op die allereerste Pinksterdag en dat die Geest ook vandaag werkzaam is over de hele wereld en werkt in en door een ongelofelijke hoeveelheid mensen. Dat werk gaat door, ook al is het niet altijd zichtbaar voor ons. Daarop mogen we blijven hopen. En ook wij zijn geroepen om aan dat werk onze eigen bijdrage te leveren.

3. Gebed voor de vrede

Goede God,

 Wij bidden voor de leiders van deze wereld, om wijsheid om zich in te zetten voor vrede en gerechtigheid, om goede woorden te spreken in tijden van onvrede en onrust. Wij bidden voor vredestichters en bruggenbouwers, om kracht en doorzettingsvermogen. Wij bidden voor ons zelf, om de inspiratie van uw Geest om onze bijdrage te leveren voor rechtvaardige vrede, dichtbij en veraf. Om de hoop op een vreedzame wereld niet te verliezen.

AMEN

4. Reflectie

Vrede is onmogelijk zonder gerechtigheid.

Revd. Wim Kuiper, sinds januari 2024, chaplainvan de Anglican Chaplaincy in Arnhem-Nijmegen

____________________

De bijdrage van morgen is van Thelma Schoon, Diaken en jongerenpastor in de Oud- Katholieke Kerk en Jonge Theoloog des Vaderlands